Založit webové stránky nebo eShop
 

Electromobil is free‚electromobil is first!

Prečo elektromobily?
Prečo elektromobily?...
 
Je už takmer jasné, že elektromobily sú jediný dosiaľ známy alternatívny pohon, ktorý sa bude využívať v budúcnosti. Elektromobil prináša hneď niekoľko výhod:
1: Je tichý.
2: Neprodukuje primárne emisie.
3: Má veľmi lacnú prevádzku.
4: Načerpať pohonnú hmotu je možné z pohodlia domova a takmer všade, kde je elektrina.
5: Prevádzka je plynulá.
6: Budovanie elektrickej infraśtruktúry je lacnejšie, než pre akýkoľvek iný pohon.
7: Efektivita je vyššia ako 90%.
8: Prevádzka auta je úplne bezpečná, nemá čo zhorieť ani vybuchnúť.
Nevýhody:
1: Malá sieť ćerpacích staníc v niektorých štátoch
2: Vysoká predajná cena
 
-Avšak, pozrime si výpočet návratnosti:
 
Majme auto Peueot 106 r.v. 1997 diesel vs. elektro:
 
Cena zachovalého dieslu je 2500 eur. Cena elektromobilu s novou batériou je 7500 eur. Spotreba dieslu je 5l na 100 km. Cena nafty na 100 km je 5*1.10=5.50 eur. Elektromobil spotrebuje 15 kWh, a to je 1.50 eura. Takže rozdiel je 4 eurá. 5000 eur(zostatkok)/4(rozdiel ceny na 100 km)=1250*100=125000 km. Toto číslo sa ale výrazne zmenší, ak započítame údržbu ako výmena žhavičov, rôznych remeňov, oleja, náplní, spojky a tesnení. Ešte musíme dúfať, že za sa za tú dobu nepokazí prevodovka alebo iná dôležitá časť.
 
-A teraz mýty ohľadom elektromobilov.
1:Batérie sú drahé a ťažké.
Moderné LiFeYPO4 akumulátory (lítium-železo-yttrium-fosfát) stoja 1Ah kapacity 1 dolár. To znamená, že ak potrebujeme Vybaviť Peugeot 106e novými a výkonnými batériami, cena bude nasledovná: 100Ah*1dolár*30 a výsledok je 3000 dolárov. S inými batériami je cena skutočne omnoho vyššia.
2:Dojazd je len 100km.
So súčasnými Lítiovými batériami nie je problém dosiahnuť trojnásobok.
3: Batéria sa dobíja veľmi dlho.
Nie je to pravda, nové batérie sa trojfázovým prúdom dobíjajú za menej ako pol hodinu.
 
-Teraz by sa niekto mohol spýtať, či existuje lepšie a ekologickejšie alternatívne palivo. Odpoveď znie-neexistuje. Poďne sa pozrieť na porovnanie s pohonom, ktorý mal donedávna najväčšiu priazeň, vodík.
Plusy:
1: Palivo sa rýchlo tankuje.
2: Žadne primárne emisie.
3: Vodíkové auto je bezpečné a nádrž nemôže ani po výbuchu zanechať následky
A mínusy:
1: Výroba vodíku stojí 4-krát viac energie, ako výroba elektriny pre ekvivalent elektromobilu.
2: Auto na vodík stojí asi milión dolárov.
3: Ešte nebol vymyslený materiál, ktorý by dokázal vodík uchovať natrvalo.
4: Budovanie infraśtruktúry je omnoho nároćnejšie a finanćne neprístupné.
5: efektivita spaľovacieho auta na vodík je 8%, auta na palivové články 40%.
 
-Ďalším súperom elektromobilov sú autá na vzduch. Znie to celkom lákavo, ale väčšina ľudí si myslí, že je to len akási nafúknutá bublina.
Plusy:
1: Možnosť kompresie vzduchu doma.
2: Nízka cena.
3: žiadne primárne emisie.
Mínusy:
1: Potrebujú sa veľké tlakové nádrže
2: Tlak v nádržiach je veľmi veľký a v prípade poškodenia by aj obyčajný vzduch dokázal urobiť pekný neporiadok.
3: Je síce možné natlakovať nádrž aj rýchlo, no je potrebný veľmi silný a neekologický kompresor.
4: Pohon je neefektívny, účinnosť je len niekoľko percent.
5: Hlučnosť.
 
-Autá na hybridný pohon by mohli byť prechodným prvkom k elektrifikácii. Spája sa tu pohon spaľovacím motorom a elektromotorom.
Výhody:
1: Lacná prevádzka.
2: Pomerne tichá prevádzka.
3: Výrazne nižšia spotreba a emisie.
4: U niektorých typov možnosť jazdy výhradne na elektromotor
Nevýhody:
1: O niečo vyššia cena.
2: Málo kusov na trhu.
3: Záislosť na fosílnych palivách.
 
-Často sa spomínajú slová bionafta, bioplyn alebo etanol z kukurice. Je to vlastne pohonná látka vytvorená z repky olejnej, morských rias, alebo biomasy.
Výhody:
1: Menšia závislosť n rope
2: O niečo nižšie emisie (nie o veľa)
Nevýhody:
1: Stále sú tu primárne emisie
2: Len pre príklad, ak by vśetka orná pôda na zemi bola určená k pestovaniu repky olejnej, postačilo by to len na potrebu jednej osminy všetkých automobilov. V tomto prípade by sa však nemali kde pestovať obilniny pre potravinárstvo a podobne.
3: Pomer objemu suroviny (repka, riasy, kukurica) a produktu (nafta, plyn, benzín) je veľmi veľký. To znamená, že aj efektivita je nízka.
4: Z celkového objemu paliva tvorí bio-zložka len 20%.
 
-Skvapalnený ropný plyn, LPG
Výhody:
1: Návratnosť prestavby už po 45000 km
2: Lacné palivo
3: O dosť nižšie emisie.
4: Dnes je možné legálne prestavať akékoľvek auto na LPG.
5: Výhodná cena
Nevýhody:
1: Stále je tu závislosť na rope.
2: Plynová nádrž je často umiestnená v kufri, kde zaberá veľký priestor.
3: S takýmto autom nie je možné parkovať v uzavretých a podzemných garážach.
4: LPG je veľmi výbušné, pri zapálení nádrže sú drastické následky.
5: Nutnosť štartovania na benzín/naftu.
 
-Stlačený zemný plyn, CNG
 
Výhody:
1: Lacná prevádzka, nie však ako u LPG.
2: Nezávislosť na rope.
3: Moźnosť kúpiť už nové autá na tento pohon.
4: Nižšie emisie
5: Menśie riziko výbuchu.
Nevýhody:
1: Závislosť na fosílnych palivách.
2: Štartuje sa vždy na benzín/naftu.
3: Nízka návratnosť
4: U niektorých modelov zmenšený batoźinový priestor.
5: Malá sieť čerpacích staníc.

Teraz je už dúfam každému jasné, prečo elektromobily.

TOPlist